Πάρος, 24-01-2017
ΠΡΟΣ :
-
ΔΗΜΟ ΠΑΡΟΥ
ΚΟΙΝ :
-
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΠΑΡΟΥ- ΑΝΤΙΠΑΡΟΥ
- CNWAY (Μελετητικό γραφείο
για το master plan του
λιμένα Παροικίας Πάρου)
- M.M.E
.
ΘΕΜΑ : Master Plan Λιμένα Παροικίας Πάρου (Ανάγκη
άμεσης δρομολόγησης της μεταφοράς του εμπορικού λιμένα, της κατασκευής νέου
περιφερειακού δρόμου & σύγχρονων σκιαδίων για την αναμονή των συμπολιτών –
επισκεπτών μας).
Με αφορμή την
παρουσίαση της Α’ φάσης του master plan
για το λιμάνι της Παροικίας Πάρου, που πραγματοποιήθηκε στις 10.01.2017 στην
αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, οι
Σύλλογοι που υπογράφουν το παρόν έγγραφο, διατυπώνουν την θέση τους σχετικά με
την συνέχιση της λειτουργίας του εμπορικού λιμένος Πάρου στην θέση Βίντζι , το
κυκλοφοριακό πρόβλημα και τις επιπτώσεις τους στην περιοχή της Παροικίας.
Διάχυτος και έντονος είναι ο προβληματισμός των κατοίκων
αλλά και των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Παροικίας,
για την συνεχή υποβάθμιση της περιοχής και την έλλειψη μεθοδευμένου
προγραμματισμού και στρατηγικής διαχείρισης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η
πρωτεύουσα του νησιού μας, μεταξύ των οποίων είναι και το εμπορικό λιμάνι. Στην
παρουσίαση του Α’ Σταδίου του master plan
που παρουσιάστηκε έγινε αναφορά από τον Μελετητή κ. Γιαμίν, για μακροπρόθεσμη
(25-ετία) μεταφορά του εμπορικού όσο και του επιβατικού λιμένα.
Επίσης αξίζει να αναφερθούμε και στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που
έχει απασχολήσει την περιοχή της
Παροικίας τα τελευταία χρόνια και το οποίο έχει σαν αποτέλεσμα να αποτελεί
πλέον η πρωτεύουσα του νησιού μας, η πύλη εισόδου του νησιού μας, την «χαοτική»
περιοχή του τόπου μας, όπως την έχουν παραστατικά χαρακτηρίσει διάφορα μέσα
μαζικής ενημέρωσης, ημεδαπά και αλλοδαπά.
Έχουν γίνει στο παρελθόν ποικίλες και πολλαπλές προσπάθειες
να υπάρξει προσέγγιση των παραπάνω θεμάτων, χωρίς δυστυχώς μέχρι και σήμερα να
έχει υπάρξει προσανατολισμός και κατεύθυνση για την επίλυσή τους.
Δυστυχώς στο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών (ΣΠΕΜ 2014-2025)
του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, που εγκρίθηκε τον Νοέμβριο
του 2014, δεν περιέχεται κανένα λιμενικό έργο & κανένα οδικό έργο για την
Πάρο.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι δεν μπορούν να υπάρξουν οι
αναγκαίες χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και γενικότερα από Ευρωπαϊκούς
πόρους για την κατασκευή των αναγκαίων έργων.
Βέβαια ο λόγος για την μη ένταξη των παραπάνω έργων (
Εμπορικό λιμάνι & οδικός άξονας ) στο ΣΠΕΜ 2014-2025, είναι η μη ωρίμανση
των απαιτούμενων φακέλων από τους αρμόδιους φορείς.
Εκτιμούμε ότι θα πρέπει να ασκηθεί κάθε πίεση προς το αρμόδιο
Υπουργείο ώστε να συμπεριλάβει τα αναγκαία έργα (νέος εμπορικός προβλήτας και
νέος περιφερειακός δρόμος) στην αναθεώρηση του ΣΠΕΜ το 2019.
Το μοναδικό έργο που γίνεται αναφορά (στο ΣΠΕΜ) είναι 10 εκ.
ευρώ για την διαμόρφωση και κατασκευή 5.000 τ.μ. στο νέο αεροδρόμιο Πάρου.
Τα παραπάνω θέματα τα είχαμε θέσει (με σχετικά υπομνήματα )
κατά την παρουσία του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην Πάρο στις 29.07.2016 αλλά
και στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη στην αίθουσα του
Δημοτικού Συμβουλίου Πάρου στις 26.04.2016.
Η θέση του εμπορικού λιμένος Πάρου περιβάλλεται από τον
αστικό ιστό της Παροικίας, γεγονός εκ του οποίου, δεδομένα και αδιαμφισβήτητα,
αποδεικνύεται ότι αλληλοεπηρεάζεται από τις δραστηριότητες της τοπικής
κοινωνίας της Παροικίας.
Η έλλειψη λοιπόν προγραμματισμού και σχεδίασης για την
απομάκρυνση του εμπορικού λιμένος από την περιοχή της Παροικίας, έχει σαν
αποτέλεσμα την δημιουργία διενέξεων και αντιπαραθέσεων μεταξύ των επαγγελματιών
αλλά και των πολιτών, διαιωνίζοντας έτσι και ανακυκλώνοντας ένα πρόβλημα, που
χρόνια τώρα ζητάει άμεσα λύση.
Ένα πρώτο και αξιόλογο βήμα για την αποτελεσματική
αντιμετώπιση των προβλημάτων εκ της λειτουργίας του εμπορικού λιμένος της
Πάρου, κατά την καλοκαιρινή περίοδο, ήταν η ισχύουσα με αριθμό 164/2007
κανονιστική απόφαση του Δήμου Πάρου, η οποία, σημειωτέον, ελήφθη ομόφωνα από το
Δημοτικό Συμβούλιο Πάρου. Με την απόφαση αυτή, που απαγόρευσε την είσοδο και
κυκλοφορία βαρέων οχημάτων στην Παροικία που μεταφέρουν αδρανή υλικά για
εξαγωγή από την Πάρο, κατά την περίοδο από 1η Ιουνίου έως 30
Σεπτεμβρίου, αρχής γενομένης από το έτος 2008 και εφεξής, έγινε μία πρώτη και
σοβαρή προσπάθεια να αντιμετωπισθεί το τεράστιο πρόβλημα που είχε δημιουργήσει
η είσοδος και κυκλοφορία των εν λόγω οχημάτων κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
Δεν έχει υπάρξει μέχρι και σήμερα οποιαδήποτε αιφνίδια ή
απρόβλεπτη ή αξιόλογη αλλαγή των συνθηκών και δεδομένων, που θα δικαιολογούσαν
ενδεχομένως είτε την τροποποίηση είτε την ανάκληση της κανονιστικής αυτής
απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Πάρου.
Αντιθέτως μάλιστα, η περιοχή της Παροικίας έχει υποστεί όλα
αυτά τα χρόνια, από την λειτουργία του εμπορικού λιμένος και του έντονου
κυκλοφοριακού, συνεχή πλήγματα στην αισθητική της παρουσία, στην τουριστική της
κίνηση, στην αξιοποίηση του εν γένει δυναμικού της, στην ανάπτυξη και στον
εξωραϊσμό της, στην οικονομία της, στην επαγγελματική της δραστηριότητα.
Είναι πλέον πάρα πολλές οι φωνές αυτών που διαπιστώνουν αυτή
την κατάσταση της πρωτεύουσας του νησιού μας, φωνές που αγωνιούν και εύλογα
ανησυχούν και προβληματίζονται για το μέλλον της Παροικίας.
Το λιμάνι της Πάρου συμπεριλαμβάνεται στην κατηγορία των
λιμένων της χώρας, που παρουσιάζει την μορφή «επιβατηγό λιμάνι-εμπορικό
λιμάνι-μαρίνα-αλιευτικό καταφύγιο» .
Αυτό και μόνον το χαρακτηριστικό καθιστά επιβεβλημένη την
ολοκληρωμένη και εμπεριστατωμένη μελέτη για την άμεση μεταφορά του εμπορικού
λιμένος της Πάρου & την κατασκευή ενός νέου περιφερειακού δρόμου.
Επειδή το υπάρχον εμπορικό λιμάνι της Πάρου είναι
οριοθετημένο εντός της οικιστικής περιοχής της Παροικίας, πρέπει να τηρούνται
όλα τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλείας και περιβαλλοντικής διαχείρισης τουλάχιστον μέχρι την οριστική απομάκρυνσή
του από την περιοχή της Παροικίας.
Απευθυνόμενοι προς
τον Δήμο Πάρου θέλουμε να αναδείξουμε, για μία ακόμη φορά, τα τεράστια
προβλήματα που επί χρόνια αντιμετωπίζει η περιοχή της Παροικίας από την
λειτουργία του εμπορικού λιμένος και την άσκηση σε αυτόν εμπορικών
δραστηριοτήτων, που αποδεδειγμένα και αδιαμφισβήτητα έχουν ανεπανόρθωτα επιβαρύνει
την ανάπτυξη της περιοχής και το περιβάλλον.
Λειτουργεί το εμπορικό λιμάνι της Πάρου στον κόλπο της Παροικίας,
στην είσοδο του νησιού μας, που σε όλο το μήκος του διαθέτει από τις πλέον
προσβάσιμες και ομορφότερες παραλίες του νησιού, τις οποίες καθημερινά
επιδιώκουν να επισκέπτονται οι λουόμενοι. Αυτό είναι αξιοσημείωτο και αξιόλογο
γεγονός για την Πάρο, μια και πολύ λίγα νησιά των Κυκλάδων διαθέτουν στην πύλη
εισόδου τους τέτοιας ποιότητας και έκτασης παραλίες, οι οποίες διαβρώνονται και
αλλοιώνονται από την λειτουργία του εμπορικού λιμένος, ενώ η αισθητική τους
αξία φθίνει μέρα με την ημέρα.
Λειτουργεί το εμπορικό λιμάνι της Πάρου σε άμεση επαφή με
την μαρίνα της Παροικίας, γεγονός που δημιουργεί τεράστια προβλήματα και
εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους. Ο μεθοδικός προγραμματισμός και μία
ολοκληρωμένη μελέτη για την επέκταση της μαρίνας της Παροικίας, σε έναν χώρο
που είναι μάλιστα φυσικά διαμορφωμένος και όχι τεχνητά όπως σε άλλα σημεία της
Πάρου, και την επάνδρωσή της, έτσι ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει τουριστικά
σκάφη και κότερα, οι ιδιοκτήτες των οποίων θα μπορούσαν να απολαύσουν τις
διακοπές τους και την διαμονή τους στην Παροικία, μακριά από την έντονη όχληση,
τον θόρυβο, την σκόνη, τους κινδύνους που εγκυμονεί η λειτουργία του εμπορικού
λιμένος, είναι μία πρόταση που έχει πάρα πολλές φορές διατυπωθεί, χωρίς μέχρι
και σήμερα να έχει τύχει της δέουσας επεξεργασίας και μελέτης. Δεν μπορεί να
θεωρεί κανείς φυσιολογικό ο επισκέπτης-τουρίστας που διαθέτει κότερο / σκάφος
να επιλέξει το λιμάνι της Παροικίας όταν σε απόσταση αναπνοής από το σκάφος του
θα φορτώνονται αδρανή υλικά, θα φορτώνονται καύσιμα, θα υπάρχει έντονος και
συνεχής θόρυβος, σκόνη, αέρια κλπ. Πώς είναι δυνατόν να θεωρήσει κάποιος
παράλογο τον φόβο αυτών των επισκεπτών από τον ορατό και άμεσο κίνδυνο, ακόμη
και έκρηξης, όταν φορτώνονται δίπλα στο σκάφος του καύσιμα; Δεν είναι πολύ
μακρινό το ανάλογο περιστατικό, που θα έπρεπε να έχει έντονα θορυβήσει και
προβληματίσει, έτσι ώστε να υπάρξει άμεσα αντιμετώπισή του. Όλοι οι
εμπλεκόμενοι αρμόδιοι φορείς έχουν αντικειμενική ευθύνη για την ενδεχόμενη
πρόκληση οποιασδήποτε ζημιάς ή οποιασδήποτε απώλειας σε ανάλογη περίπτωση
τέτοιου ή παρόμοιου περιστατικού.
Λειτουργεί το εμπορικό λιμάνι της Πάρου εντός του ευρύτερου
οικιστικού ιστού της Παροικίας, γεγονός που επίσης καθιστά άμεσα και αναγκαία
την απομάκρυνσή του στα πλαίσια συγκεκριμένου προγράμματος ή τουλάχιστον για
την παρούσα φάση, την αυστηρή τήρηση των όρων και προϋποθέσεων που επιβάλλει η
Ελληνική και Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των κοινωνικών δικαιωμάτων
και του περιβάλλοντος.
Στον ευρύτερο θαλάσσιο χώρο του λιμένος της Παροικίας, έχουν
βρεθεί αρχαιολογικά μνημεία, η ύπαρξη των οποίων έχει αναστείλει κάθε περαιτέρω
ενέργεια επέκτασης του λιμένος, με σκοπό την προστασία των εν λόγω ευρημάτων.
Ποια είναι αλήθεια η μέριμνα για την αξιοποίηση των ευρημάτων αυτών, που
σημειωτέον βρίσκονται σε άμεση επαφή με το πρώτο σημείο του νησιού μας, που
βλέπουν οι επισκέπτες; Η λειτουργία του εμπορικού λιμένος και η άσκηση σε αυτόν
εμπορικών δραστηριοτήτων, είναι δεδομένο ότι αλλοιώνει και διαβρώνει τον
θαλάσσιο αυτό χώρο, χωρίς να υπάρχει η οποιαδήποτε μέριμνα και φροντίδα για τα
αρχαιολογικά αυτά ευρήματα, που θα μπορούσαν να έχουν αποτελέσει επίσης βασικό
σημείο επίσκεψης των τουριστών του τόπου μας.
Δεν μπορούμε να περιμένουμε τουλάχιστον 25 χρόνια για την
μεταφορά του εμπορικού λιμένα.
Επίσης θα πρέπει ν’ αξιοποιηθεί το ΓΠΣ του Δήμου Πάρου (ΦΕΚ 148/2-5-2012)
που προβλέπει την δημιουργία νέου περιφερειακού δρόμου στην Παροικία ώστε
να αποσυμφορηθεί ο υπάρχων περιφερειακός
δρόμος και να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο απόσταση 1-2 χλμ. να απαιτεί χρονική
διάρκεια 30 έως 60 λεπτών με αποτέλεσμα πολλοί επισκέπτες – οδηγοί, να χάνουν
το πλοίο της αναχώρησης τους με ότι αυτό συνεπάγεται για τις εντυπώσεις που
σχηματίζουν για το νησί μας.
Η άποψη-πρόταση του κ. Γιαμίν για μετατροπή της πλακόστρωτης
πλατείας γύρω από τον Αγ. Νικόλαο σε χώρο parking τουριστικών λεωφορείων βρίσκει τους συλλόγους μας καθ'
όλα αντίθετους. Το ίδιο ισχύει και την πρόσφατη περίφραξη του χώρου ΚΤΕΛ με
αλυσίδες, η οποία δεν είναι μόνο αντιαισθητική, αλλά και πρακτικά επικίνδυνη
για τους οδηγούς.
Ταυτόχρονα ευελπιστούμε ότι σύντομα θα υλοποιηθούν τα νέα
σκιάδια αναμονής στον χώρο του λιμένα που θα προσφέρουν σύγχρονες και
αξιοπρεπείς υπηρεσίες στους επιβάτες των πλοίων.
Είναι γνωστό σε όλους ότι ο τουρισμός αποτελεί τον ισχυρό
πυλώνα της οικονομίας μας και η ποιότητα του περιβάλλοντος αποτελεί σημαντικό
παράγοντα της αειφορίας του.
Είναι απορίας άξιον το γεγονός ότι ουδέποτε δεν ζητήθηκε από
την εταιρία που ανέλαβε το Master Plan,
η άποψη των συλλόγων ενοικιαζομένων δωματίων της Παροικίας. Αντιθέτως η εν λόγω
εταιρεία συναντήθηκε με τα ΤΑΞΙ, τα ΚΤΕΛ, την εταιρία ΡΗΓΑ Α.Ε, κλπ. Όλοι μας
προσπαθούμε – στο πλαίσιο που ο καθένας μας λειτουργεί – να παράγουμε
αποτελέσματα στον τομέα ή στην εταιρεία ή τον φορέα που βρισκόμαστε και
εκπροσωπούμε και να αναπτύξουμε ότι μας αντιστοιχεί. Η γνώμη όλως μας είναι απαραίτητη
και πρέπει να λάβετε σοβαρά υπόψη.
Ο κύριος στόχος είναι να υπάρξει ο σωστός σχεδιασμός και η ορθή
περιβαλλοντική διαχείριση, με απώτερο σκοπό την υλοποίηση των αναγκαίων έργων στην
περιοχή της Παροικίας, έτσι ώστε να υπάρξει αναβάθμιση της πρωτεύουσας του
νησιού μας και κατ’ επέκταση ολόκληρου του νησιού μας. Ένα σημαντικό στοιχείο που πρέπει επίσης να αναφερθεί είναι οι ενέργειες στις οποίες έχει ήδη προβεί το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου αναφορικά με τους λιμένες του Ελλαδικού Χώρου. Συγκεκριμένα, το εν λόγω Υπουργείο, με την αρμοδιότητα του συνολικού σχεδιασμού και χάραξης της εθνικής λιμενικής πολιτικής για την ανάπτυξη των λιμένων, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις για την εξυπηρέτηση των επιβατών, πλοίων και φορτίων, έχει εκπονήσει και παρουσιάσει νέα λιμενική στρατηγική, που στοχεύει στην ολοκλήρωση και ανάπτυξη ενός σύγχρονου λιμενικού συστήματος ενταγμένου σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα μεταφορών, για την αειφόρο ανάπτυξη, την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και την εδαφική συνοχή της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου ανακοίνωσε στις 14 Μαΐου 2013 τις τεχνικές προδιαγραφές για την εκπόνηση Γενικών Προγραμματικών Σχεδίων (Master Plan) των λιμένων της χώρας, μεταξύ των οποίων το λιμάνι της Πάρου συμπεριλαμβάνεται στην κατηγορία των λιμένων Εθνικής Σημασίας. Όπως σχετικώς έχει καθορισθεί, μετά την εκπόνηση του προγραμματικού σχεδίου κάθε λιμένα, και προ της υποβολής του προς έγκριση στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, θα πρέπει να λαμβάνεται η γνώμη του Δήμου, στον οποίο υπάγεται ο λιμένας, μέσω σχετικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου.
Όπως είναι εύλογο και πιστεύουμε κατανοητό, αυτή είναι πλέον η κατάλληλη ώρα για την υπεύθυνη και αποτελεσματική θέση του Δήμου Πάρου, ο οποίος θα κληθεί στο άμεσο μέλλον, να συμπράξει, με τον προαναφερόμενο τρόπο ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο κριθεί επαρκής και πρόσφορος, έτσι ώστε να δοθούν οι κατευθύνσεις και να χαραχθούν οι σχεδιασμοί για την ανάπτυξη και επαναπροσδιορισμό του λιμένος της Πάρου.
Η αφύπνιση όλων μας, με γνώμονα την αρμονική και αποδοτική συνεργασία και στόχο την αναβάθμιση του νησιού μας, την παροχή υπηρεσιών που διακρίνονται για την ποιότητα και τον διαφορετικό τους χαρακτήρα, έξω και πέρα από συμφέροντα και οικονομικά και μόνον κριτήρια, θα μας δώσει την δυνατότητα να δούμε και πάλι το νησί μας να ανθεί, ακόμη και σε δύσκολες περιόδους που απαιτούν αλλαγή κατευθύνσεων, συγκροτημένες και σχεδιασμένες δράσεις και αλληλέγγυο πνεύμα. Είναι πολλές, ευτυχώς, οι περιπτώσεις στον Ελλαδικό χώρο, που οι δράσεις με αυτό τον προσανατολισμό, έχουν αποδώσει πολύ καλύτερα αποτελέσματα.
Απευθυνόμενοι με το παρόν έγγραφό μας προς τον Δήμο Πάρου, αναζητούμε με αγωνία και προβληματισμό την ευαισθητοποίηση και την άμεση ενεργοποίηση σε ένα ζήτημα που επί χρόνια ταλανίζει την Παροικία αλλά και ολόκληρο το νησί μας, αναμένουμε την χρηστότητα στην άσκηση της Διοίκησης, την κοινωνική δικαιοσύνη και την ισότητα στην λήψη των αποφάσεων.
Μόνον ενωμένοι, με όραμα και αλληλέγγυο πνεύμα, θα φτιάξουμε την Πάρο, που όλοι αγαπάμε.
Οι αιτούντες-αναφέροντες Σύλλογοι :
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΩΝ ΔΩΜΑΤΙΩΝ ΠΑΡΟΥ-ΑΝΤΙΠΑΡΟΥ
«ΜΑΝΤΩ ΜΑΥΡΟΓΕΝΟΥΣ»
Για το Δ.Σ
Ο Πρόεδρος
Κώστας Μπιζάς
----------------------------------------------------------------------------------
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΩΝ ΔΩΜΑΤΙΩΝ ΠΑΡΟΥ-ΑΝΤΙΠΑΡΟΥ
«Ο ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ»
Για το Δ.Σ
Ο Πρόεδρος
Παναγιώτης Αμανατίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου