Σάββατο 20 Μαρτίου 2021

Σκέψεις Συγγραφής Επετειακού Τοπικού Ημερολογίου 1821-2021

 

Διανύσαμε, ως Έλληνες ανά την Επικράτεια μας, αισίως 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Δύο Αιώνες, από την  Εθνική μας Παλιγγενεσία αφορμή για  Ιστορική, Συμβολική Μνήμη Περίσκεψής και Αυτογνωσίας. Άσβεστοι Πρωταγωνιστές στην μνήμη μας, οι Αγωνιστές της Επανάστασης, οι Ήρωες και Ηρωίδες του ’21, που δεν σκιάχτηκαν στα δεδομένα της εποχής. Εξαιτίας, αυτής της σημαντικής Εθνικής Συγκυρίας, αποδέχτηκα την πρόσκληση από το Παιδικό και Αδελφικό μου Φίλο, Κωνσταντίνο Ν. Σκανδάλη με χαρά, συγκίνηση και αίσθημα ευθύνης να συμμετέχω στην Συλλογή, Αξιολόγηση, Συγγραφή, Σύνταξη, Επιμέλεια και Παρουσίαση των Κειμένων του Επιτοίχιου Ημερολογίου μας, του Εν Αθήναις Συλλόγου Αγκαιριάς Πάρου 

Όσοι λάβαμε Απολυτήριο από το Διθέσιο -τότε!- Δημοτικό μας Σχολείο Αγκαιριάς, θυμόμαστε πολλά νοσταλγικά, μέσα από τις δυο αίθουσες. Ανεξίτηλες έμειναν, οι κορνίζες των Ηρώων της Επανάστασης του ΄21. Κρεμασμένες αγέρωχα στον χρόνο, με γλαφυρότατα τα ζωντανά βλέμματα τους,  πάνω από τα παράθυρα των αιθουσών μας, να διαχέονται, οι ακτίνες Ήλιου, νιώθοντας το ορεινό αεράκι της Ελευθερίας, που μας κληροδότησαν… Σήμερα, την εποχή της Λήθης, του Μηδενισμού της Ιστορίας μας, προσωπικά καυτηριάζω, την αποκαθήλωση των Συμβόλων στον Δημόσιο Βίο. Υπενθυμίζοντας και την πρόθυμη και πάνδημη προσφορά του τόπου μας, στην Εθνεγερσία.  

Το Ημερολόγιο αυτό, ως ελάχιστο Φόρο Τιμής του Ανώνυμου Νεοέλληνα, είναι αφιερωμένο, υπερασπιζόμενο με σεβασμό την: Τόλμη, Ευρηματικότητα, Αυταπάρνηση, Μαχητικότητα, Ρωμιοσύνη, στην Ιστορία και τα Ιδανικά μας. Των Ανώνυμων-Επώνυμων Αγωνιστών του ΄21. Πιστεύοντας ακράδαντα ότι, η υπόσταση της Παιδείας, εκπροσωπείται ιδανικά, από τους Αγωνιστές του ΄21. Όντας, η ψυχική περιουσία της ελληνικής φυλής, που από γενιά σε γενιά, διαμόρφωνε ενέργεια δράσης και αντίδρασης, πλάθοντας, ένα έθνος, τότε, να ζήσει ή να πεθάνει.  

Τα τελευταία χρόνια, ακολουθήσαμε, το μονοπάτι, της μη πεπαιδευσιμότητας, της μη πραγματικής γνώσης, της μη κρίσης και της μη σκέψης χωρίς την αναγκαιότητα της επιβίωσης και της εφευρετικότητας μας. Εξαιτίας, μιας υποκουλτούρας, δημιουργώντας ψευτομορφωμένους δωσίλογους και νεόπλουτους της μάθησης ή της ημιμάθειας, με μια ιδιότυπη ευγένεια των νεόπλουτων του χρήματος, μιας εικονικής εφήμερης πραγματικότητας. 

Οι Αγωνιστές του ΄21, με πενιχρά Μέσα και Τεχνογνωσία, έχυσαν με αυταπάρνηση, Απόλυτη Πίστη, Συνείδηση και Γενναιότητα, ποτάμια αίματος για την Ελευθερία του Έθνους μας και των Απογόνων τους. Βλέποντας στα μάτια τους Αγωνιστές μας, βλέπουμε στα μάτια τους, την υποχρέωση, να  αφουγκραζόμαστε, ποιο είναι το χρέος μας, προς Αυτούς και το Έθνος.  

Ένα Έθνος, διατηρώντας στην Τουρκοκρατία, αλώβητα κάποια χαρακτηριστικά του, όπως: Γλώσσα (κυρίως), Θρησκεία, Ευφυΐα, Αγάπη προς την Παιδεία και τους Θεσμούς. Σε συνδυασμό με την αμάθεια των Τούρκων, το ανυπότακτο των κατοίκων της Μάνης, της Πίνδου, του Ολύμπου, του Πηλίου και των Αγράφων κ.α. Με την Σκέψη, την προστασία Φαναριωτών, Προκρίτων, Κλεφταρματολών και Κλήρου, επιτρέποντας το, να επιβιώσει. Παραμερίζοντας, τις διαφοροποιήσεις και τα ίδια συμφέροντα των ηγετικών κοινωνικών τάξεων των υποδούλων, προβάλλοντας, «ενωμένες» επ’ ωφελεία του έθνους. 

Επειδή, κάποιοι πολιτισμένοι «διαφωτισμένοι» μιλάνε για 400 χρόνια ειρηνικής συνύπαρξης με τους Οθωμανούς, επισημαίνουμε ότι: η καταπίεση ήταν «πολυειδώς» στους Έλληνες (Θεόφιλος 1860, σ.12). Άρπαζαν τα εύφορα κτήματα, δεν επέτρεπαν να φοράμε πολυτελή ενδύματα και να ιππεύουμε άλογα, παρά μόνο γαϊδούρια ή μουλάρια. Όταν οι «ραγιάδες» συναντούσαν κάποιον Τούρκο, όφειλαν να αφιππεύσουν, να τον προσκυνήσουν. Παράλληλα, δεν μας επιτρεπόταν, η διεκδίκηση δημοσιών αξιωμάτων, ενώ οι ωραιότερες εκκλησίες μετατράπηκαν σε τζαμιά.  Σε πιθανές διενέξεις χριστιανών-μουσουλμάνων, σπάνια δικαιωνόμασταν, εφόσον στα τουρκικά δικαστήρια, οι ιεροδικαστές εξέδιδαν αποφάσεις με βάση το θρήσκευμα των διαδίκων (Μακρυναίος 1916, σ. 49). Οι Έλληνες δεν δικαιούνταν να ακούν, το εθνικό τους όνομα, αλλά ονομάζονταν υβριστικά από τους δυνάστες τους «ραγιάδες» και «γκιαούρηδες. Μας καταλήστευαν στην φορολογία! 

Ο σκοπός του Ημερολογίου, είναι να επαναδομηθεί η συλλογική μας ταυτότητα και συνείδηση, μέσα από τους Ήρωες μας, ως πηγές εθνικής συσπείρωσης και υπερηφάνειας. Η προβολή των κατορθωμάτων τους, είναι ο καταλληλότερος τρόπος ηθικής διαπαιδαγώγησης της νεολαίας, γιατί «και τον θαυμασμόν αυτών προς παν γενναίον έργον εξεγείρει και ζήλον τινά και προθυμίαν προς απομίμησιν τούτων εμβάλλει» (Κουλούρη 1988, Ανθολόγιο 79α). Για το λόγο αυτό επιλέξαμε, την χρονολογική βιογραφία τους, από μια στείρα γραμμική αφήγηση. 

Επίσης, αξίζει να επισημανθεί ότι, την δόξα δεν μονοπωλούσαν οι Οπλαρχηγοί, Ναυμάχοι, Ιεράρχες, Πολιτικοί, Λόγιοι, Φιλέλληνες διεκδικώντας, χώρο στο πάνθεο των ηρώων. Αλλά και αυτοί που έχασαν τη ζωή τους πριν το 1821 (π.χ ο Ρήγας) ως «Πρωτομάρτυρες». 

Εν κατακλείδι, η ανάδειξη των Αξιών Πατριωτισμού, Ελευθερίας, Ανεξαρτησίας, αποτελούν φάρο και πυξίδα, της πορείας του Ελληνισμού στο παρόν και στο μέλλον του. Αποτελώντας χρέος τιμής, αλλά και ρεαλιστική επιλογή για την πρόοδο του Έθνους. Το απόσταγμα του αίματος, της θυσίας των Αγωνιστών, πρέπει, να μεταγγίζεται στο εκάστοτε νέο Ελληνικό αίμα. Έτσι ώστε να διαφυλαχθεί ο ψυχισμός των Ελλήνων, από μεθοδευμένες προσπάθειες νόθευσης, παραχάραξης των Ιδεών και της Ιστορίας μας. 

 

«Και λευτερωθήκαμεν από τους Τούρκους και σκλαβωθήκαμεν εις ανθρώπους κακορίζικους, όπου ήταν η ακαθαρσία της Ευρώπης.» 

Στρατηγός  Γιάννης Μακρυγιάννης, 1794-1864
Αγωνιστής του ‘21 

 

Τέλος, θα Παρακαλούσα, όσοι θέλουν να συνδράμουν, στην διατήρηση του έργου και λειτουργία του Εν Αθήναις Συλλόγου Μας, με την προμήθεια του Συλλεκτικού Ιστορικού Ημερολογίου, με τις πλούσιες πηγές, της συγγραφής του, από Παριανούς και Εθνικούς Ιστορικούς. 

Να επικοινωνήσουν μαζί μου…. 

 

Αφιερωμένο στους Κεκοιμημένους, Γονείς Μου,  

στους Παριανούς & Αγωνιστές του ‘21 

 

Γιώργος Ε. Δεκάριστος (Γαβαλάς) 

Οικονομολόγος-Λογιστής 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου