Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2020

ΚΙ ΟΜΩΣ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ ΑΛΛΟΥ...

Έχω πολλές φορές στηλιτεύσει την ακατανόητη στάση όσων συμμετέχουν, ή ασκούν επιρροή με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στη λήψη κρίσιμων αποφάσεων για το παρόν και το μέλλον του τόπου μας: πολιτικούς εκπροσώπους (σε βουλή, επαρχείο-περιφέρεια, δήμο, τοπικές κοινότητες), ΜΜΕ, αρθρογράφους και πάσης φύσεως δημοσιολογούντες, αμπελοφιλοσοφούντες και αερολογούντες...
Μόλις λίγες μέρες πριν, αναφερόμουν για πολλοστή φορά στην θεμελιακή αντινομία που χαρακτηρίζει την σκέψη και πρακτική όλων αυτών, δηλαδή της καταγγελίας αρνητικών καταστάσεων αφενός και της αέναης προσπάθειας να ενισχυθούν οι παράγοντες που τις ευνοούν, τις παράγουν και τις διαιωνίζουν αφετέρου.
Φίλος καλός προχθές το πρωί μου έδωσε το φύλλο της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ της προηγούμενης Κυριακής, μέσα στο οποίο δημοσιεύεται κείμενο με πολλά και ενδιαφέροντα, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πυξίδα προσανατολισμού και εργαλείο ανάλυσης εκ μέρους της τοπικής μας κοινωνίας σε σχέση με το "ΠΟΥ ΠΑΜΕ".
Παραθέτει -μεταξύ άλλων- μέτρα που έχουν παρθεί σε πόλεις "πληγείσες" από τον τουρισμό, μέτρα η λογική των οποίων βρίσκεται στον αντίποδα της κρατούσας Παριανής προσέγγισης, που θέλει την επέκταση βασικών υποδομών (δρόμοι, αεροδρόμιο, λιμάνια, διαχείριση απορριμάτων κλπ) την δημιουργία νέων (αφαλατώσεις, δρόμοι, υδατοδρόμια, μαρίνες κλπ) αρεσκόμενη και αναλισκόμενη σε κούφιες διαβεβαιώσεις περί προστασίας της ταυτότητας του νησιού και θολές ρητορικές περί "αειφορίας" και "βιώσιμης ανάπτυξης", όταν είναι πασιφανές πως το αποτύπωμα της τουριστικής ανάπτυξης έχει υπερβεί την φέρουσα ικανότητα του νησιού προ-πολλού.
Τα παρακάτω (απόλυτα εναρμονισμένα με την αντίληψη των δικών μου πάγιων θέσεων) συνιστούν τρέχουσα και ζώσα πραγματικότητα στις αναφερόμενες πόλεις.
Ξέρω πως κάποιοι θα ανατριχιάσουν...





Ευρωπαϊκές πόλεις που λαμβάνουν μέτρα
Πολλές ευρωπαϊκές πόλεις που αντιμετωπίζουν ανάλογα προβλήματα έλαβαν τα τελευταία χρόνια πολύ δραστικά μέτρα. Μερικά παραδείγματα:

Βενετία: Είναι ίσως η πόλη που πρώτη προχώρησε στη λήψη δραστικών μέτρων, ανάμεσα στα οποία ο έλεγχος της πρόσβασης σε σημεία της πόλης (στα οποία επιτρέπεται να μπαίνουν μόνο όσοι έχουν την κάρτα Venezia Unica) και η θέσπιση εισιτηρίου (10 ευρώ) για τους ημερήσιους επισκέπτες. Από το 2017 απαγόρευσε την κίνηση στο κύριο κανάλι μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, ενώ πρόσφατα ανακοίνωσε ότι από το 2021 θα επεκτείνει την απαγόρευση.

Βαρκελώνη: Τα προηγούμενα χρόνια θεσπίστηκαν νόμοι για να περιοριστεί ο αριθμός των τουριστικών κλινών, με ειδικά μέτρα για την Αirbnb στις διάφορες ζώνες της πόλης. Χαρακτηριστικό είναι ότι πραγματοποιούνται τακτικοί έλεγχοι από επιθεωρητές για να εξακριβωθεί αν μια ιδιοκτησία μισθώνεται μέσω Αirbnb (στη Μαδρίτη επιτρέπεται μόνο σε κατοικίες με χωριστή είσοδο). Επίσης, έχει περιοριστεί ο αριθμός των τουριστικών καταστημάτων και έχουν τεθεί κανόνες στις ξεναγήσεις γκρουπ και στην κίνηση των τουριστικών λεωφορείων. Η πόλη θεωρείται παράδειγμα στην εμπλοκή των κατοίκων στη διαμόρφωση των πολιτικών.

Αμστερνταμ: Η ολλανδική πρωτεύουσα πρόσφατα ανακοίνωσε μια νέα πολιτική (Perspective 2020) με την οποία εγκαταλείπει την τουριστική προώθηση της πόλης στρεφόμενη στη διαχείριση των τουριστών. Μία από τις βασικές ιδέες είναι η προσέλκυση ποιοτικού τουρισμού και η «εκτροπή» του τουριστικού ρεύματος σε άλλες πόλεις της χώρας. Προηγήθηκε η εφαρμογή μιας πολιτικής που ονομάστηκε «Πόλη σε Ισορροπία», η οποία είχε ως βασική αρχή ότι οι επισκέπτες είναι ευπρόσδεκτοι αλλά οι κάτοικοι σε προτεραιότητα. Η πολιτική περιλαμβάνει περισσότερα από 70 μέτρα, ανάμεσα στα οποία η επιβολή υψηλών προστίμων για την ενόχληση από τουρίστες σε δημόσιους χώρους, τον περιορισμό της κίνησης στους δρόμους και στα κανάλια, ενώ θέσπισε φόρο 9 ευρώ ανά επιβάτη σε όλα τα κρουαζιερόπλοια.

Ντουμπρόβνικ: Η γραφική κροατική πόλη έχει λάβει τα τελευταία χρόνια μέτρα για τον περιορισμό των επισκεπτών από κρουαζιερόπλοια, επιτρέποντας έως 5.000 άτομα την ημέρα. Πρόσφατα αποφασίστηκαν ο περιορισμός των τουριστικών περιπτέρων κατά 80% και η μείωση των προσφερόμενων τραπεζιών σε καφέ και εστιατόρια κατά 30%.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου