Κυριακή 3 Αυγούστου 2025

 

Περί κρουαζιέρας…
Φέτος το καλοκαίρι μάθαμε ότι ακόμα και οι σφαγείς της Γάζας έχουν ανάγκη από ανάπαυση και λίγη ξεγνοιασιά στα ελληνικά νησιά. Με το γνωστό κρουαζιερόπλοιο…
Πριν από χρόνια –οι πιο παλιοί- θυμόμαστε την Τρούμπα, το «κορίτσια ο Στόλος», την νυκτερινή Γλυφάδα όπου αμερικανοί της βάσης του Ελληνικού ξεχαρμάνιαζαν ή άλλα επεισόδια όπως στην Σούδα. Μετά το 2001 και τους πολέμους σε Αφγανιστάν και Ιράκ μάθαμε πως τα στρατεύματα των ΗΠΑ χρειάζονται recreation και ανάπαυση σε ελληνικούς χώρους πριν επιστρέψουν στα πεδία των μαχών ή πίσω στις ΗΠΑ. Η Ελλάδα γίνεται και ΜΕΤΟΠΙΣΘΕΝ (πέρα από ορμητήριο με τις βάσεις) και χώρος ξεκούρασης και επιδιόρθωσης στρατιωτικών μονάδων.
Σήμερα όμως θα μιλήσουμε για το «κρουαζιερόπλοιο» και τον υπερτουρισμό. Το κρουαζιερόπλοιο, μορφή γιγαντισμού, μια μικρή πλωτή πόλη που μεταφέρει 3000-5000 τουρίστες κάθε είδους, ενώ στο πλοίο – εργοστάσιο απασχολούνται 800 – 1200 εργαζόμενοι. Το κρουαζιερόπλοιο είναι και σύμβολο του υπερτουρισμού. Ξεφορτώνει για λίγες ώρες χιλιάδες επιβάτες σε νησιά και λιμάνια, σε χώρους που δεν σηκώνουν τόσο «βάρος» υπό κανονικές συνθήκες και δημιουργούν πολλά προβλήματα κυρίως ρύπανσης. Ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο μπορεί να «ξεφορτώσει» σε λίγες ώρες πληθυσμό ίσο με μια μικρή ελληνική πόλη.
Στην Ελλάδα το 2023 «ξεφόρτωσαν» 7.000.000 τουρίστες σε 5.130 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Στην Σαντορίνη με 800 αφίξεις έφθασαν 1.300.000.
Τα κρουαζιερόπλοια δημιουργούν μεγάλα προβλήματα ρύπανσης. 
Με στοιχεία του 2022, 214 κρουαζιερόπλοια ευθύνονται για μόλυνση με 509 τόνους οξειδίου του θείου, 19.125 τόνους οξειδίου του αζώτου, 448 τόνους αιωρούμενων σωματιδίων γύρω από ευρωπαϊκά λιμάνια.
Τεράστιο πρόβλημα δημιουργείται με τα λύματα που «παράγονται» εντός του κρουαζιερόπλοιου και τα οποία συνήθως αποβάλλονται στην θάλασσα. Μάλιστα έχουν γίνει καταγγελίες για ρήψη λυμάτων κοντά σε ακτές.
  Ένα μεγάλο πλοίο (4.000–5.000 επιβάτες & πλήρωμα) παράγει:
• ~800.000 λίτρα λυμάτων/εβδομάδα.
• Περίπου 30.000 λίτρα την ημέρα μόνο από τουαλέτες.
Πολλές εταιρείες ρίχνουν το 80% των υγρών αποβλήτων τους στη θάλασσα, ειδικά σε διεθνή ύδατα (σύμφωνα με στοιχεία από EPA και Ocean Conservancy).
Η Μεσόγειος είναι κλειστή θάλασσα, με αργή ανανέωση υδάτων αρκετά επιβαρυμένη με διάφορα απόβλητα, όχι μόνο των πλοίων…
Ήδη σε πολλές πόλεις και λιμάνια έχουν ξεκινήσει κινητοποιήσεις ενάντια στην παρουσία των κρουαζιερόπλοιων: Βενετία, Λιβόρνο, Βαρκελώνη, Μασσαλία, Βαλένθια. Όπως έχουν ενισχυθεί κινήσεις και διαμαρτυρίες γενικά ενάντια στον υπερτουρισμό.
Ο γιγαντισμός –σε όλες τις εκδοχές του- είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Ξεπερνά όρια και κλίμακες ανεκτές. Δημιουργεί τεράστιες επιπτώσεις. Ο υπερτουρισμός και το κρουαζιερόπλοιο είναι τέτοιες μορφές γιγαντισμού που πρέπει να ξεριζωθούν…
 Ρούντι Ρινάλντι

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου